A Nemzeti Ifjúság Tanács három országban – Magyarország, Szlovákia és Románia – megvalósult „Promoting and Improving Existing Methods of Youth Participation” (PRIME) projektjének zárására került sor Székesfehérváron november 28-án. A program során három célcsoportnak – diákönkormányzatoknak, pedagógusoknak és önkormányzati ifjúsági dolgozóknak – készített akkreditált továbbképzési anyagot a diákérdekképviseletről, illetve átfogó kutatást a Kárpát-medencében a diákönkormányzatok helyzetéről a NIT a projekt partnereivel közösen.
Dr. Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs Minisztérium államtitkára megnyitó beszédében a közös munka és az összefogás fontosságát emelte ki, valamint a fiatalok jövőjének biztosításához szükséges közösségi szerepvállalás jelentőségét hangsúlyozta.
Dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere köszöntőjében kiemelte: „A fiataloké a jövő és a jelen is! A diákönkormányzatokban a fiatalok olyan értékeket sajátíthatnak el, mint a közösségi felelősségvállalás, amit később az élet más területein is alkalmazni tudnak. Mivel a cél közös, elengedhetetlen, hogy az ifjúsággal foglalkozó szervezetek és az önkormányzatok együttműködjenek a siker érdekében.”
Dr. Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevelési helyettes államtitkára hangsúlyozta, hogy a fiatalok életének ezen szakaszában különösen fontos, hogy részt vehessenek a közösségi döntéshozatalban. A PRIME projekt célja éppen az, hogy segítse a diákokat abban, hogy meghatározó szereplői legyenek a társadalomnak.
A Tempus Közalapítvány főigazgatója, Bodrogi Richárd kiemelte a program határokon átívelő és szektorokon túlnyúló jellegét, amely unikálissá tette a projektet.
A konferencián köszöntőt mondott Kiss Dávid, az Oktatási Hivatal főosztályvezetője is, aki kiemelte, hogy a Hivatal hosszú távon, az oktatási rendszeren keresztül segíti a fiatalokat a közösségi és érdekképviseleti szerepekben való részvételben.
Dr. Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa elmondta: a projektben sikerült összeadni a kapcsolati- és a szellemi tőkéket, és ennek eredményeként kiemelkedő intellektuális eredmények születtek. A diákok az iskolai környezetben élik mindennapjaikat, így elengedhetetlen, hogy a közösségük demokratikusan működjön, ehhez a jó gyakorlatok összegyűjtése kulcsfontosságú. Már fiatalként is tisztában kell lennünk azzal, kik vagyunk és milyen jogaink vannak, hogy aztán dolgozzunk a szabadságért, az nem jön magától.
Kovács Péter, a Nemzeti Ifjúsági Tanács elnöke a projekt kezdeteit idézte fel, és arról beszélt, hogy a fiatalok által koordinált program sikeres megvalósítása hatalmas tudást adott a résztvevőknek. Kiemelte, hogy a projekt tapasztalataival folyatják a képzéseket és a diákönkormányzatok fejlesztését 2025-ben is.
A zárókonferencia során oklevelekkel köszönték meg az együttműködő szervezetek munkáját, majd szakmai előadások és kerekasztal-beszélgetések következtek, amelyek a magyar közoktatás jövőjére, a Kárpát-medencei diákképviseletek szerepére és a PRIME Projekt eredményeire fókuszáltak.
Eredmények: Akkreditált képzések és átfogó kutatások készültek a Kárpát-medencében
A PRIME projekt során olyan akkreditált továbbképzéseket fejlesztettek a felsőoktatási partnerek, amelyekben elsősorban a diánönkormányzatokkal foglalkozó mentortanárokat és önkormányzati tisztségviselőket képezi és fejleszti. A program során elkészült egy tudásközpont, az információs portálon a képzés anyagai mellett alapszabály minták és jogi dokumentumok is elérhetőek, amelyek az alakuló diákönkormányzatok munkáját segítik.
„Célunk, hogy olyan szakmai közösségek jöjjenek létre a magyarországi, erdélyi és felvidéki diákvezetőkből, diákönkormányzatok támogató pedagógusokból és önkormányzati ifjúsági referensekből, akik képesek arra, hogy az ifjúsági részvétel különböző formáit népszerűsítsék intézményeikben.” – nyilatkozta Kovács Péter, a NIT elnöke.
A három ország magyar diákjainak felméréséből készült kutatás eredményeit dr. Varga Szilvia, a Sapientia EMTE adjunktusa ismertette. Elmondta, hogy a diáktanácsokba vetett bizalom Magyarországon és a szlovákiai magyar iskolákban aránylag alacsony, lényegesen elmarad az igazgatóba és tanárokba vetett bizalomtól. Hangsúlyozta, hogy a diákok és diáktanácsok döntéshozatalba való bevonása alacsony. A diákok nem hiszik, hogy képesek lennének az iskolai döntéshozatalt befolyásolni, habár igényük lenne rá. Ebből is következtethető, hogy egy olyan programnak, képzésanyagnak és tudásbázisnak, amit a PRIME képvisel hiánypótló jellege van a Kárpát-medencében.
Magyar-magyar összefogás Erasmus+ által
A projektben a partnerség alapja a tevékenységek szerinti csoportbontás (klaszter) kialakítása volt: ifjúsági szervezetek (Romániai Magyar Középiskolások Szövetsége, Selye János Egyetem Hallgatói Önkormányzat, Nemzeti Ifjúsági Tanács), tudományos-oktatási szervezetek (Pécsi Tudományegyetem, Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem, Selye János Egyetem) önkormányzati szervezetek és ombudsmani hivatal (Székesfehérvár Megyei Jogú Városa, Kovászna Megye Tanácsa, Oktatási Jogok Biztosának Hivatala).
Keresd a kutatások eredményeit és a diákoknak szóló kisokosokat a weboldalon: www.diakerdekkepviselet.hu